Tuesday, August 31, 2010

~ Surat dr Kekasih ~

Saat kau bangun di pagi hari,
AKU memandangmu...berharap engkau akan berbicara kepada-KU
Walaupun hanya sepatah kata meminta pendapat-KU
Atau bersyukur kepada-KU atas sesuatu hal yang indah
Yang terjadi dalam hidupmu...hari ini atau kelmarin

Tetapi AKU melihat engkau begitu sibuk
mempersiapkan diri untuk pergi bekerja…..

AKU kembali menanti saat engkau sedang bersiap
AKU tahu akan ada sedikit waktu bagimu untuk berhenti dan menyapaKU
Tetapi engkau…terlalu sibuk

Disatu tempat engkau duduk di satu kerusi selama 15minit tanpa melakukan apapun
Kemudian AKU melihat engkau menggerakkan kakimu
AKU berfikir...engkau akan berbicara kepada-KU
tetapi...engkau berlari ke telefon
dan menghubungi seorang teman
untuk mendengarkan khabar terbaru…

AKU melihatmu ketika engkau pergi bekerja
AKU menanti dengan sabar sepanjang hari
Dengan semua kegiatanmu...AKU berfikir
Engkau terlalu sibuk dari mengucapkan sesuatu kepadaKU

Sebelum makan...
AKU melihatmu memandang sekeliling
Mungkin engkau merasa malu untuk berbicara kepadaKU,
Itulah sebabnya mengapa engkau tidak menundukkan kepalamu

Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu
Dan melihat beberapa temanmu
Berbicara dan menyebut namaKU dengan lembut
Sebelum menyantap rezeki yang AKU berikan,
Tetapi engkau tidak melakukannya….

Masih ada waktu yang tersisa
Dan AKU berharap engkau akan berbicara kepadaKU...
Meskipun saat engkau pulang ke rumah
Kelihatan seakan-akan banyak hal yang harus kau kerjakan

Setelah tugasmu selesai...
Engkau menyalakan tv
Engkau menghabiskan banyak waktu setiap hari di depannya
Tanpa memikirkan apapun...
Saat engkau menonton tv dan menikmati makananmu
Engkau tidak juga berbicara kepadaKU

Saat engkau tidur...
AKU fikir kau merasa terlalu lelah
Setelah mengucapkan selamat malam kepada keluargamu
Kau melompat ke tempat tidur dan tertidur
Tanpa sepatah pun namaKU kau sebut……

Engkau menyedari bahawa AKU selalu hadir untukmu
AKU telah bersabar lebih lama dari yang kau sedari
AKU bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar terhadap orang lain
AKU sangat menyayangimu...

Setiap hari AKU menantikan...
Sepatah kata, doa, fikiran atau syukur dari hatimu...

Keesokan harinya engkau bangun kembali
Dan kembali AKU menanti dengan penuh kasih...
Bahawa hari ini kau akan memberikan sedikit waktu
Untuk menyapaKU…..

Tapi apa yang KU tunggu tak kunjung tiba…….
Tak juga kau menyapaKU…….

Subuh…….Zohor….Asar……Maghrib…..Isyak
Dan Subuh kembali
Kau masih mengacukan AKU……
Tak ada sepatah kata,
tak ada seucap doa,
dan tak ada harapan dan keinginan
untuk bersujud kepadaKU……..

apa salahKU padamu……..wahai UmmatKU??????

Rezeki yang AKU limpahkan,
Kesihatan yang AKU berikan,
Harta yang KU relakan,
Makanan yang KU hidangkan,
Anak-anak yang KU rahmatkan,
Apakah hal itu tidak membuatmu ingat kepadaKU……..!!!!!!!!!!!!

percayalah AKU selalu mengasihimu
dan AKU tetap berharap suatu saat
engkau akan menyapaKU
memohon perlindunganKU
bersujud menghadapKU………
yang selalu menyertaimu setiap saat…..



p/s: thanx to her, N give me this beautiful letter...

No comments: