Saturday, June 2, 2012

Di Antara

Bismillahir Rahmanir Rahim...Allahumma solli'ala Muhammad S.A.W... Subhanallah Alhamdulillah Lailahaillallah Allahuakbar

asSalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh... dan salam sejahtera.

Wah, blog aku ni dh byk sawang lak. adoyai...ok, lets straight to the point!!! Ni pementasan teater yg aku smeth hazal rohani n nazirah aduh sakit2 p tengok. Berikut info rgkas pasal pementasan ni.

tarikh: 29 mei - 1 jun (kami p 1 jun punya, jumaat, last day)
masa: 830 malam
tempat: stor teater dbp
tiket: rm15 (pelajar)
arahan: Nawfal Mohd Zamri (nama glamour = Nawf MZ)
konsep: realis

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Sinopsis
Mengisahkan ttg anak gadis seorg jutawan yg diculik dan dijadikan tebusan oleh 2 org lelaki bertopeng. Dia diikat dan dirakam keadaannya supaya dpt memberi ugutan pd ayah beliau. Jk wang tebusan x diberi pd waktu yg ditetapkan gadis ini akan MATI. (copy paste edit dr pamplet)

Segalanya sudah siap di atur dgn teliti dan berjalan dgn lancar bg sebuah penculikan yg sempurna. Anak gadis seorang jutawan itu menjadi tebusan bg sejumlah harga yg menjanjikan kebahagiaan bg kedua2 penculik ini.

Namun...
Adakah benar ianya sebuah jenayah yg sempurna?
Semakin lama masa berlalu semakin jelas x semua yg berlaku mengikut spt apa yg di rancang. Pelbagai rahsia mula terkupas sehingga membawa ke kemuncak yg tidak dijangka sama sekali.
Dan...adakah benar bahawa wang dpt mengubah seseorang itu?

Pementasan ini melibatkan beberapa aksi lasak dan mengandungi efek2 kesan khas. Penonton dan bimbingan dari Ibu Bapa / Penjaga dinasihatkan. (sumber Di_Antara_fb_event)

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Komen Peribadi
Kebiasaan aku komen pasal elemen2 produksi spt set, props, audio, lighting, costume, make-up, beserta lakonan, dan arahan. Namun kali ini aku lebih berminat utk komen pasal apa yg aku rasa berkenaan keseluruhan cerita.

1st attraction utk aku tengok teater ni sbb ada kesan khas. Kesan khas pd aku mcm kesan khas dlm filem2 yg guna CGI bagai. So soal aku, agak2 kesan khas yg mcm mana yg diguna pakai kalau dalam teater (real live show)? Tambah2 konsep teater yg digunapakai adalah realis. REALIS WEI!!! Bukan sure-realis atau absurd...Adakah pggunaan lighting atau set yg digunapakai yg wujudkan artistik yg tertentu?

Then depa mention bimbingan ibu bapa / penjaga dinasihatkan. So aku bajet mesti la ada unsur2 yg x terlampau yg x sesuai ditonton oleh mereka yg dibawah umur yg mana ibu bapa / penjaga kena bimbing golongan2 ni. Klu dalam filem tu normally biasa la aku dengar. Tp ni dlm teater wei...siyes extra-ordinary pown ada, kagum pown ada, pelik pown ada.

Then start2 ja pementasan, lighting x on lg, lagak 2 pelakon yg memainkan watak penculik dok prepare bilik yg akan menempatkan tebusan just guna lampu suluh. In my mind, ITS NICE IDEA. Itu ok lg. Then bla tebusan dh dibawa masuk, then penculik bukak lampu bilik, aku tergamam...Siyesly aku rasa aku berada dlm blk tu. Seolah2 aku pown dibawa ke dunia dalam bilik itu, dunia penculik dan dunia tebusan. Sampai aku tny kt diri aku, aku ni ada kt stor dbp atau kt rumah penculik tu?...siyes weh.

Then smpai ja part btwn konflik ke klimaks cerita, ada adegan tembak menembak, darah percik bila kena cucuk pisau, meja pecah, kepala kena hentak dgn marmar, dan byk lagi adegan2 x terlampau. Siyes aku dpt rasakan kesakitan kena tembak, kena cucuk pisau darah memercik. Siyes ganas. Sama spt apa yg telah dijanjikan kpd audiens. At the end of the day siyes aku kagum depa dpt pementasan sebegitu rupa.

Walaupown ada gak la lompang yg x ketara dr segi lakonan, jalan cerita n apa2 la yg berkaitan. Namun scr overall byk yg aku belajar drpd pementasan kali ni. Dan apa yg plg penting, aku mgharapkan nazirah aduh sakit2 dpt belajar drpd pementasan ni.



Sekian. AsSalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh...dan salam sejahtera.

No comments: