Friday, January 14, 2011

Wilderness Camp

asSalamu'alaikum...

Wilderness Camp = Kem Liar? Mst hgpa pikir cmtu maksud dia kan? Normal la. Aku pown pikir cmtu gak dulu. Wilderness Camp ni xtuly kem survival. Kem yg aku join yg plg aku x kn lupa. Meh aku crita serba skewt cmna aku ble trjebak dgn kem ni.

30 julai - 3 ogos 2006. Ahad hgga khamis. Time aku join kem ni time aku kt matrik. Wktu tu cuti midsem 2 mggu. Sem 1. Wktu cuti tu gak ada KAKOM. Nk tau pa tu KAKOM, search sendiri. Kem ni ada tiap2 mggu. Time cuti skolah mostly full la. Bwt kt Pulau Tuba, Lgkawi. Time aku p pnyertaan terhad. Coz matrik sluruh msia kena hantar pserta. Senang crita alhamdulillah aku terpilih.

Yg terpilih tu kena la p taklimat pasal kem ni. Taklimat tu make me interested bout this camp. Bwt aku x sabaq nk p cpt. Wilderness Camp ni anjuran Wilderness Msia. Kerjasama dgn Syarikat Perkapalan Halim Mazmin dan Kementerian Pelajaran Msia. Pg time nk bertolak bas lambat. Bas lambat sbb amik student matrik mana ntah, perlis kowt. Pastu smpai2 ja jeti kola perlis terows nek feri. Feri trows brtolak. Sbb trip kami yg plg lambat.

Ats feri dh dibahagikan group siap2. Aku group Pollux. Skali dgn Farhana. Budak matrik aku la. Masa perjalanan x igt berapa lama. Smpai ja Pulau Tuba, trows masuk kumpulan yg ditetapkan. Then taklimat, simpan brg pilih brg bagai, then trows tolak ke tapak kem masing2.

Tapak kem aku kt tepi pantai. Alhamdulillah x kena pindah randah cm group len. Ada yg kem dlm hutan bagai. Stiap group lbh kurg 20 org student, kowt...x igt. 1 group budak matrik len pown ada. Lecturer pengiring pown ada utk stiap group. Lecturer pengiring group aku lecturer matrik melaka. Stiap group gak ada 2 org fasi at least. Fasi group aku Adeq dgn sapa ntah lg sorg mamat salleh. Pandai ckp melayu. Skewt2 ja. He's funny person. Pg2 dia tny kami "Apa di atas?". So ble kata majoriti smua tengok atas la. Rupanya dia tny "What's up?" la...

Then kitorang kena bahagi 3 group plak. Stiap group tiap2 hari bwt tugas yg berlainan; leader, masak, hygiene. Sbg cth 1st day group A sbg leader, group B masak, group C hygiene. 2nd day yg leader group B, masak group C, hygiene group A. 3rd day leader group C, masak group A, leader group B. Next day rotate cmtu gak. Paham?

Utk pengetahuan, makanan smua kami kena masak sendiri. Bahan2 mentah smua depa hantaq by bot. Aku x igt berapa kali sehari depa hantaq. Atau pown berapa hari sekali. Air bersih utk masak bagai pown trpaksa berjimat. Tp sebab kem dkt dgn pantai, guna air la air laut. Tp guna air laut pown, paham2 la...

Apa yg x ble blah x dak tandas weh. So kami bertandaskan alam semula jadi. Tp pasang gak la kanvas nk tutup bagai tandas. Haish...Kucil atas tanah. Hajat besar dlm bekas khas. Aku trpaksa habaq gak. Just nk nyatakan mmg gila2 ah nk lepaskan hajat. Then guna habuk kayu dan tisu utk sucikan diri. X dak air!!!! Maka konsep istinjak digunakan sepenuhnya.

Owh, lupa lak. Xtuly kami x mandi smggu!!! bukan budak laki ja k, budak pompuan pown sama...knapa x mandi pantai kan? sdgkn tapak kem kt pantai. Gila!!! klu shari mandi laut x pa gak la. Klu smggu jenowh badan belengaih org utaqa pggl, mksudnya badan rasa brgetah. Tp sbb masing2 nk bg wangi masing2, maka bowh la bedak xtau brapa kilo. Pompuan laki sama ja. Owh, masing2 pown x gosok gigi gak!!! hahaha...cuba hgpa bygkan hgpa gosok gigi cm besa, tp kumuq guna air laut. Cmtu la kami rasa.



Aktiviti
1. main tali
Xtau nama game. Yg pntg game ni guna tali. Lawan dgn group lain.

2. sailing
Xtuly ada group len kt pantai tmpt kem kami. Depa berkayak. Smpai ke pulau sberang. Siap mandi kt sana. Ok...jom masuk topik. Xtuly plan nk bersailing 2nd or 3rd day lg. Tgguh coz cuaca x menentu. Mula2 mmg depa ajaq basic ah. Tp haram x igt!!! Haha...yg aku igt aku farhana bong dgn jurulatih (satu kapal sorg coach nisbah 3 pelatih) sailing smpai tgh laut. Kt laluan feri. Then bwt latihan pa ntah nama dia. Tp ble kata latihan kapal terbalik. Bukan kt laluan feri tu. Nk mampus kena langgaq feri bwt!!! Then mandi tgh laut. Owh, myb aku mungkin x mention kitorang pakai life-jacket. So paham2 la. Betapa masyuknya berenang di tgh laut yg ntah berapa kedalamannya. Boya jerung bagai mmg x pikir dah, hahaha...

3. jungle tracking
X dak apa sgt nk crita psai jungle tracking ni. Smua tau kan jungle tracking ni redah hutan. Tp yg aku nk crita, 1st time jumpa pokok tongkat ali. Kitorg try gak ah makan scebis daun tu. Last2 minum air 2 botol x hilang rasa pahit.

4. kapal halim mazmin
Xtuly bg sapa2 yg x paham kami bxtvt atas kapal milik sykt halim mazmin. X igt hari ke brp. Hari yg nk p kapal tu kami brjungle tracking lg. Tp lalu kowt laluan len. Smpi jeti nek bot. Otw nk p kapal yg dimaksudkan nmpk helang putih. Banyak. Padan la Lgkawi trkenal dgn helang.

Smpai2 ja atas kapal, ada xtvt2 trtentu. Tp aku x tau nk describe...argh!!!


5. aktiviti malam last
Duduk tepi pantai, bwt unggun api. Ada la xtvt2 trtentu. Antaranya kami dok satu bulatan, brcerita. Cerita la pa2 nk crita. Tp bla masuk part luahan...argh!!!





What i've learn from this camp?
Kerjasama, keserasian bagai itu benda biasa kt camp mana2 pown. Tp yg aku nk share the main lesson from this camp is 3R. Bukan respect respons rilex yg dulu pernah ada kt tv3, tp respect. Respect of what? 1st respect to ourselve. Bla lapaq ka pa, sila hormati badan anda. Kelak dia akan binasakan anda gak.

2nd respect to others. Yg ni xyah sebowt kowt, s i said benda biasa dlm setiap kem. And lastly, respect to nature. Sbb tu zaman skrg bnyk bencana alam. Bukan salah depa, tp salah kita sendiri. Allah cipta bumi, langit, alam, bagai bukan utk kita tamak, tp utk kita hidup sama2.

No comments: