(1) TEATER SEBAGAI BENTUK KERJA :
1.1 – “kerja" dlm ssebuah produksi teater berbentuk secara meluas dr segi konteks dan skop. Sesebuah produksi yg profesional normally amik masa sekurang2nya 6 bulan utk siap. Waktu latihan jah dh ambik masa berbulan2 nk mantopkan lg persembahan. (damn, 6 bulan ka? that means FTU yg aku join dpt 2nd place ari tu? apatah lg no.1, pasai beza point pown berapa jah...siyes down syial)
1.2 - Bentuk2 kerja normally terdiri drpd bbrp kumpulan;
a) lakonan, di mana pelakon (sekurang2nya sorg) akan memainkan wataknya dlm sesebuah prsembahan.
b) rekabentuk, yang mana perekabentuk akan bayangkan secara visual, dan juga kenal pasti rekabentuk yg sesuai. (imagine la senang crita...haish)
c) pembinaan, (spt. pereka setting, pakaian, audio, makeup artis dan bberapa org lg) brtggungjawab adaptasikan bentuk yg telah dibincangkan jadi bentuk yg diinginkan. (u imagine, then u make it real...kowt2 x paham)
d) running, (atau pown mulakan sesebuah persembahan) di mana juruteknik2 (senang crita lg, crew la org pggl) akn start coordinate dan check nk make sure setiap plan jalan dgn lancar dan betul.
e) penerbit, bertggungjawab nk make sure each person do their job, and also control the financial, selia semua bentuk produksi dan bahagian2 yg perlukan pengawasan sorg penerbit. (bunyik mcm pengarah produksi jah...never mind, the main purpose is 4 control la - help pengarah)
f) pengarah, kawal dan bentuk produk artistik, sediakan segala bentuk yg menjadi justifikasi seni. (Maksud kt sini bentuk yg bersifat visual yg dibayangkan - sila refer 1.2(b), pengarah akan convert into realiti. That means pengarah adalah pereka bentuk utama sesebuah persembahan!!!). Then, pengarah gak brtggungjawab sediakan jadual latihan dan tentukan bentuk latihan. (ha??? selama ni yg aku tau pengarah produksi yg handle jadual latihan, bg naz can u help me!!!)
g) pengurus pentas (a.k.a stage manager a.k.a SM) brtggungjawab kendalikan sebuah produksi dan operate produksi semasa, sedang, dan hendak dipersembahkan. (Maksud kt sini, time ni pengarah x bwt pa2 just tengok hasil pementasan yg dia bwt di kerusi penonton...so, S.M yg brtggungjawab beri arahan kpd semua krew yg terlibat termasuk pelakon. In additional, apa yg aku belajar S.M ada 2; pelakon - urus keluar masuk pelakon, & teknikal - urus teknikal flow)
h) house managing a.k.a pengurus panggung, brtggungjawab kendalikan soal pengurusan “in house”, soal tempat duduk audiens dan pastikan setiap kemudahan boleh bg kepuasan kt audiens. (owh, ada gak ek? siyes xtau...huhuhu)
1.1 – “kerja" dlm ssebuah produksi teater berbentuk secara meluas dr segi konteks dan skop. Sesebuah produksi yg profesional normally amik masa sekurang2nya 6 bulan utk siap. Waktu latihan jah dh ambik masa berbulan2 nk mantopkan lg persembahan. (damn, 6 bulan ka? that means FTU yg aku join dpt 2nd place ari tu? apatah lg no.1, pasai beza point pown berapa jah...siyes down syial)
1.2 - Bentuk2 kerja normally terdiri drpd bbrp kumpulan;
a) lakonan, di mana pelakon (sekurang2nya sorg) akan memainkan wataknya dlm sesebuah prsembahan.
b) rekabentuk, yang mana perekabentuk akan bayangkan secara visual, dan juga kenal pasti rekabentuk yg sesuai. (imagine la senang crita...haish)
c) pembinaan, (spt. pereka setting, pakaian, audio, makeup artis dan bberapa org lg) brtggungjawab adaptasikan bentuk yg telah dibincangkan jadi bentuk yg diinginkan. (u imagine, then u make it real...kowt2 x paham)
d) running, (atau pown mulakan sesebuah persembahan) di mana juruteknik2 (senang crita lg, crew la org pggl) akn start coordinate dan check nk make sure setiap plan jalan dgn lancar dan betul.
e) penerbit, bertggungjawab nk make sure each person do their job, and also control the financial, selia semua bentuk produksi dan bahagian2 yg perlukan pengawasan sorg penerbit. (bunyik mcm pengarah produksi jah...never mind, the main purpose is 4 control la - help pengarah)
f) pengarah, kawal dan bentuk produk artistik, sediakan segala bentuk yg menjadi justifikasi seni. (Maksud kt sini bentuk yg bersifat visual yg dibayangkan - sila refer 1.2(b), pengarah akan convert into realiti. That means pengarah adalah pereka bentuk utama sesebuah persembahan!!!). Then, pengarah gak brtggungjawab sediakan jadual latihan dan tentukan bentuk latihan. (ha??? selama ni yg aku tau pengarah produksi yg handle jadual latihan, bg naz can u help me!!!)
g) pengurus pentas (a.k.a stage manager a.k.a SM) brtggungjawab kendalikan sebuah produksi dan operate produksi semasa, sedang, dan hendak dipersembahkan. (Maksud kt sini, time ni pengarah x bwt pa2 just tengok hasil pementasan yg dia bwt di kerusi penonton...so, S.M yg brtggungjawab beri arahan kpd semua krew yg terlibat termasuk pelakon. In additional, apa yg aku belajar S.M ada 2; pelakon - urus keluar masuk pelakon, & teknikal - urus teknikal flow)
h) house managing a.k.a pengurus panggung, brtggungjawab kendalikan soal pengurusan “in house”, soal tempat duduk audiens dan pastikan setiap kemudahan boleh bg kepuasan kt audiens. (owh, ada gak ek? siyes xtau...huhuhu)
back to the main page
2 comments:
aku rasa lagi ssesuai letak kat blog dot, palie
xmao...muahaha~
Post a Comment