Monday, September 27, 2010

3 Wanita Itu - ep.1

Nama aku Fadhlullah. Bermaksud Kelebihan Allah. Subhanallah. Terima kasih abah. Terima kasih emak. Kerana memberikan nama yg sgguh indah ini. Aku berharap peribadi dan kelakuanku adalah spt maksud nama ku.

Aku dilahirkan di salah sebuah negeri di utara tanah air tanah tumpah darah ku, Malaysia. "Punya la x sabaq nk keluar, bg la abah dan tok buka posa dulu". Gurau ayah ku. Ya. Aku dilahirkan ketika maghrib. Dalam bulan ramadhan yg mulia. Bulan yg penuh dgn seribu keberkatan, rahmat dan keampunan. Kadang-kadang aku tersenyum sendiri memikirkan apa yg abah guraukan.

Sewaktu kecil, emak memanggilku dgn nama timangan Deli. Aku hairan. Ah...biarlah. Yg pntg biarlah emak gembira atas kelahiranku. Biarlah. Aku sahaja permata keluarga. Aku sahaja harapan keluarga. Dan mungkin. Aku sahaja kelebihan keluarga. Seperti maksud nama ku jua.


"deli...deli, deli, deli...
anak emak sorg ini"

Lagu yg emak dendangkan ketika ku msh kecil. Emak cakap aku tersenyum bla dengar lagu ini. Dan sekarang. Lagu ini hanya dlm ingatan Emak.



to be continue...

No comments: